Odpowiednia organizacja czasu jest kluczem do sukcesu na każdej płaszczyźnie - szczególnie tej zawodowej. Pracujemy coraz więcej, niestety często praca ta jest mało efektywna ze względu na tzn. rozpraszacze (sms którego musimy przeczytać, telefon od siostry/brata,/przyjaciółki /przyjaciela, kolega z pracy który przyszedł porozmawiać). Zawsze znajdzie się coś pilniejszego niż praca:) Jak zatem wyrobić w sobie dobre nawyki i pracować bardziej efektywnie, jednocześnie mając więcej czasu dla siebie? Idealnym rozwiązaniem będzie zastosowanie Metody Pomodoro.
Metoda Pomodoro to sposób zarządzania czasem, który został wymyślony przez Francesco Cirillo. Ta wdzięczna nazwa pochodzi od kuchennego czasomierza, w kształcie pomidora, którego używał Francesco. Metoda ta polega na podzieleniu czasu pracy na równe części - zwane pomodori (z włoskiego pomidor). Jedno pomodori trwa dokładnie 25 minut. Po tym czasie następuje 5-minutowa przerwa. Dlaczego 25 minut? Okazuje się, że jest to optymalny czas, w którym jesteśmy w stanie się skupić. Dłuższe okresy pracy bez przerw sprawiają, że częściej odpływamy w inne kierunki, niekoniecznie związane z wykonywanymi zadaniami. Metoda Pomodoro opiera się na założeniu, że częste przerwy mogą przyczynić się do poprawy sprawności naszego umysłu.
Krok 1: Przygotuj listę zadań . Zadania warto posortować od najważniejszych do najmniej ważnych . Zadania powinny być możliwie małe, żeby dało się zrealizować je podczas jednego pomidora.
Krok 2: Ustaw czasomierz na 25 minut – Standardowy pomidor, czyli okres nieprzerwanej pracy nad jednym zadaniem trwa właśnie 25 minut. Wartość tą można dostosować do własnych potrzeb, jednak sugeruję zacząć od wartości domyślnych.
Krok 3: Skup się wyłącznie na wykonywanym zadaniu. Nie rozpraszaj się - nie sprawdzaj poczty, nie przeglądaj FB - to może zaczekać. W trakcie trwania Pomodoro liczy się tylko i wyłącznie aktualnie wykonywane zadanie!
Krok 4: Kiedy pomodori dobiegnie końca odznacz z listy wykonane zadanie i zrób sobie przerwę. Po każdym Pomodoro należy Ci się 5 minut przerwy. Przerwa między Pomodoro jest obowiązkowa. Jest to jedno z kluczowych założeń techniki, z których nie można zrezygnować. Najlepiej w tym czasie wstać na chwilę od komputera i dać odpocząć nie tylko głowie, ale i reszcie ciała. Sugerowana przerwa to około 5 minut. Po tym czasie zacznij następne zadanie z listy ustawiając kolejne Pomodoro.
Krok 5: Po 4 pomodoro zrób dłuższą przerwę (15-30 minut). Po tym czasie wróć do pracy na kolejną serię pomodoro. Jeśli masz mniej niż 4 zadania do wykonania po ich wykonaniu zrób krótką przerwę (nie dłuższą niż 5 minut), a potem zacznij cały cykl od nowa - czyli rozpisz kolejne zadania i działaj dalej.
Ja osobiście używam najzwyklejszego timera kuchennego w kształcie pomidora (ale może być dowolny). Taki timer do kupienia jest już od kiklu złotych. Jeżeli jednak nie potrzebujemy kolejnych dodatkowych sprzętów to możemy skorzystać z wielu dostępnych na rynku narzędzi:
Technika Pomodoro, jeżeli jest dobrze wykorzystywana, pozwala uporać się z bardzo częstym problemem odkładania spraw na potem i rozpraszania uwagi w trakcie pracy. Ze swojej strony polecam spróbować, a potem dostosować do swoich potrzeb. Mi osobiście pomaga ona uporać się z ciągłym odkładanie spraw na tzw. "potem". Czasami takie drobne rzeczy potrafiły odciągnąć moją uwagę od głównego zadania. W metodze pomodoro najbardziej spodobało mi się stawianie jasnego celu który chce osiągnąć w kolejnych 25minutach, a następnie zapisanie sobie na koniec 1-2 zdań podsumowania. Po całym dniu zostaje z tego bardzo fajna lista pokazująca nie tylko postęp w projekcie ale przede wszystkim uzasadnienie dla decyzji projektowych podjętych w trakcie.
NIP: 554-266-10-77
REGON: 341332413
Skontaktuj się z nami:
Wszelkie prawa zastrzeżone.© 2019 AFFINITY MARKETING
Social Media: